The future of streams.

T-time is een platform dat ik met mijn projectgroep heb ontworpen waar gebruikers samen met vrienden gelijktijdig online films en series kunnen bekijken en muziek kunnen luisteren. In deze case-study vertel ik onze reis naar deze dienst en wat mijn bijdrage daarin is geweest.

01 Strategie

In de casus ‘The future of streams’ onderzocht ik hoe de toekomst eruit gaat zien met betrekking tot online streaming. Dit is een probleem/behoefte-oplossende dienst die tot stand is gekomen door het problem based design proces te doorlopen. 

02 Ontwerp

Vervolgens ben ik met die resultaten aan de slag gegaan om een systeem te ontwerpen dat die behoefte vervult/probleem oplost. Doormiddel van prototype, testen en itereren kwam ik er achter waar gebruikers vast liepen en wat de gebruikers fijn vonden om te gebruiken.

01 Strategie

Context

De wereld staat niet stil en er blijven nieuwe technieken ontstaan die grote invloed uitoefenen op het dagelijks leven. Zeker online gaat het snel. Dit zie je terug in hoe om wordt gegaan met televisie kijken. Tot voor een aantal jaar geleden waren online series en films alleen toegankelijk voor mensen die een specifieke film of serie huurden. 

Inmiddels is het door de komst van streaminsdiensten zoals Netflix, Spotify en Youtube een stuk makkelijker geworden om video en muziek on-demand te kijken of luisteren. In de casus ‘The future of streams’ onderzoeken we hoe de toekomst eruit gaat zien met betrekking tot online streaming. In deze casestudy ga ik me vooral richten op welke invloed on-demand streaming heeft op live televisie en radio. 

Visie

In de toekomst gaat on-demand televisiekijken en radio luisteren alleen nog maar meer kijkers en luisteraars trekken ten opzichte van de live televisie en radio. Er zijn nu al veel verschillende aanbieders zoals Spotify, Deezer en Apple Music voor muziek en Netflix, Youtube en Twitch voor video. Dit soort diensten worden nu al een stuk meer gebruikt dan de live televisie of radio en zullen een steeds grotere rol gaan spelen in het dagelijks leven van de gebruiker.

Circumstances of use (cou)

De circumstances of use zijn samengesteld door de volgende vragen te beantwoorden en dit in een lopend klein verhaaltje te verwerken:
Wie is de gebruiker?
Wat doet de gebruiker?
Wanneer doet de gebruiker dit?
Waar waar doet de gebruiker dit?
Waarom maakt de gebruiker bepaalde keuzes?

De antwoorden van bovenstaande vragen zijn gebaseerd op interviews die ik met mijn projectgroep heb gehouden bij de doelgroep. Door de interviews te houden wisten we een stuk beter wat de gemiddelde student doet in bepaalde situaties en konden we met behulp van de persona’s die we hebben gemaakt de circumstances of use samenstellen.

Core UX

Momenteel moeten gebruikers gebruik maken veel verschillende platformen zoals Netflix, Spotify, Youtube en Twitch.
Elk platform heeft een eigen user interface welke gebruikers moeten leren kennen.

Één ‘platform’ met een eenduidige interface biedt hier een oplossing.

Design criteria

De design criteria zijn een uitvloeisel van de core UX. Hier wordt puntsgewijs beschreven wat het product nodig heeft om te kunnen slagen.

Voor de design criteria ben ik nagegaan welke functionaliteiten de dienst nodig heeft om de voorkeur te hebben bij de gebruiker. Hierbij heb ik vergeleken met bestaande diensten en heb ik gekeken naar wat deze dienst onderscheidt van de bestaande diensten. Op basis daarvan heb ik bovenstaande designcriteria opgesteld die minstens naar voren moeten komen om het platform te laten slagen.

Ik heb proberen te voorkomen de ‘logische‘ designcriteria te benoemen die elk platform nodig heeft. Dit zijn bijvoorbeeld punten zoals: “Het platform moet intuitief zijn”. Dit is een criterium dat elke dienst standaard moet hebben. 

Alle soorten muziek en video worden ondergebracht in een overkoepelend platform.

iedereen moet content kunnen plaatsen die anderen kunnen streamen.

de dienst moet betaalbaar zijn en er moeten meerdere pakketten beschikbaar komen voor mensen die bijvoorbeeld alleen muziek willen streamen.

de dienst moet op zoveel mogelijk apparaten beschikbaar zijn zodat het overal te gebruiken is.

de dienst moet een duidelijke scheiding laten zien tussen verschillende vormen van streaming.

de dienst moet muziek kunnen afspelen zonder afhankelijk te zijn van het videogedeelte.

de dienst moet video kunnen afspelen zonder afhankelijk te zijn van het muziekgedeelte.

de app moet makkelijker en overzichtelijker in gebruik zijn dan de concurrerende diensten.

Success metrics

De succes metrics bevatten de meetcriteria die te beïnvloeden zijn door een goede user experience. Deze user experience is te meten met het acroniem HEART, wat staat voor Happiness, Engagement, Adoption, Retention en Task Success. Deze punten geven houvast voor het maken van veelzijdige, concrete en vooral gestructureerde succes metrics.

Product strategy statement

Om ervoor te zorgen dat on-demand televisie en radio meer kijkers en luisteraars zal trekken ten opzichte van live
radio en televisie, zal ons product het probleem van te veel verschillende aanbieders van streamingsgebruikers oplossen door middel van het makkelijker maken om muziek en video te streamen én te delen door alles onder één platform onder te brengen.

We weten dat ons product werkt wanneer we stijging zien in het aantal mensen dat streamingsdiensten gebruikt.

Concept sketch

In dit concept heb ik een overkoepelend platform bedacht waar alle diensten op kunnen worden aangesloten en waar de gebruiker maar één platform hoeft te leren kennen. De gebruiker hoeft niet meer allemaal verschillende accounts en platformen te gebruiken maar heeft aan één platform genoeg voor al zijn muziek en video’s. 

Minimal viable product (mvp)

Naar aanleiding van mijn concept sketch heb ik een minimal viable product bedacht. Met behulp van de vraag “How might we..?” ben ik tot de volgende oplossing gekomen.

De grote hoeveelheid aanbieders van streamingsdiensten worden onder één platform ondergebracht waar muziek en video beide worden aangeboden. Doordat aanbieders zelf hun content kunnen plaatsen op het platform is het ook voor kleinere streamers aantrekkelijk om hun content op dat platform te plaatsen. Dit kan bijvoorbeeld door gebruik te maken van Twitch of Youtube.

02 Ontwerp

Structure - information architecture

Om tot een duidelijke informatie architectuur te komen heb ik gebruik gemaakt van de methode ‘card sorting’. In card sorting worden een aantal stappen doorlopen om tot een zo goed mogelijk resultaat te komen.

Waar we mee beginnen is het bepalen van de cards die ik ga gebruiken in mijn card sorting. Daarvoor hebben we in een tweetal een storyboard uitgewerkt voor ons concept die beschreven staat in ons groepsstrategie document. In dit storyboard is een situatie geschetst waarin een gebruiker onze website zou kunnen gebruiken.

Structure - sitemap
Naar aanleiding van de card sorting kon ik beginnen aan het samenstellen van pagina’s voor ons platform. De pagina’s worden zo opgebouwd dat de verschillende onderdelen die de gebruiker bij de card sorting heeft gegroepeerd in de structuur van de website terugkomen.
Structure - taskflow

In de taskflow staat getekend en kort beschreven hoe alle gebruikers via de homepage, via de info over de aflevering naar de serie gaan om daar een scenario te kiezen. Dit is een specifieke taak met een startpunt die altijd hetzelfde is, namelijk de homepage.

In deze taskflow kan de gebruiker informatie bekijken over de aflevering van een serie of film

Skeleton - prototype

Het prototype dat ik naar aanleiding van de taskflow heb gemaakt is een low fidelity prototype. Fidelity wordt in verschillende dimensies gemeten: Breedte van de kenmerken die zijn uitgewerkt, de diepte van de functionaliteit, het grafische ontwerp en de manier van interactie.

Low fidelity prototype
De reden dat voor een klikbaar low fidelity prototype is gekozen, is dat wanneer uit de test blijkt dat een interactie door de gebruiker niet wordt begrepen en dus afwijkt van het mentale model van de gebruiker, het product niet al zo ver gevorderd is dat het zonde van de tijd is weer opnieuw te moeten beginnen. Een low fidelity prototype is hiervoor een uitkomst. Het is relatief weinig werk en er kan dus in een vroeg stadium feedback worden verwerkt of grote aanpassingen worden gedaan.

Placeholders
Het prototype moet een duidelijk beeld geven bij wat het eindresultaat zou zijn, daarom heb ik gewerkt met zoveel mogelijk ‘echte’ teksten. Lorem ipsum is een manier om elementen op te vullen met plaatsvervangende tekst, het geeft echter veel verwarring bij de testpersoon en geen duidelijk beeld wat het product precies inhoudt. In mijn prototype heb ik dus teksten geschreven die de gebruiker zou verwachten in een platform zoals dit. Hetzelfde geldt voor een aantal afbeeldingen die belangrijk zijn om het prototype te begrijpen.

Grid
Voor het prototype heb ik gebruik gemaakt van een 12-koloms grid. Dit is de web standaard en helpt om een consistente en logische schermlay-out te maken.