De Bibliotheek verandert.
In een tijd waar informatie steeds meer voor- handen is moet ook de Bibliotheek meegaan met de tijd. De Bibliotheek wordt steeds meer een plek die meer is dan alleen boeken lenen.
Ik onderzocht hoe de Bibliotheek haar dienstverlening verder kan verrijken en zo hun doelgroep beter van dienst te kunnen zijn. Hierbij richt ik me op de mogelijkheden die de mobiele apparaten voor ons mogelijk maken.

01 Empathize
In de casus ‘de bieb verandert’ onderzocht ik kansen door het opportunity based design proces te doorlopen. Hierbij onderzoek ik kansen binnen een bestaande dienst om de dienstverlening te verreiken.

02 Conceptstudie
Vervolgens ben ik met die resultaten aan de slag gegaan om een systeem te ontwerpen dat die behoefte vervult/probleem oplost. Hierbij maak ik gebruik van verschillende persuative technologieen zoals nudging, seduction, persuation en social interaction design (SXD). Elke week heb ik een andere invalshoek genomen om concepten te ontwikkelen en daarbij een prototype te ontwerpen.
01 Emphatize
Hoofdvraag
In dit onderzoek probeer ik inzicht te krijgen in hoe een bieb-ganger de Bibliotheek ervaart.
Voorbereiding / emphatize
Deskresearch
Ik heb doormiddel van deskresearch onderzoek gedaan naar de verschillende diensten van de bibliotheek, en hoe de bibliotheek in elkaar zit met betrekking tot doelgroepen, en de diensten die de Bibliotheek aanbiedt.
Door te onderzoeken naar hoe de Bibliotheek omgaat met zijn doelgroepen heb ik een stuk beter beeld gekregen wie de Bibliotheek dient, en hoe ze dat doen. Op deze manier kan ik het doel, inzicht krijgen in hoe de bieb ganger de Biliotheek ervaart, beter richten op de juiste doelgroep.
Persona
Service design doing is een sequential onderzoek waarin elke actie een logisch gevolg is op de vorige stap, en de volgende stap een logisch gevolg is op de huidige stap. Om me nog beter in te kunnen leven in de gebruiker heb ik als aanvulling op de desk research gebruik gemaakt van een persona. De persona heb ik gemaakt naar aanleiding van de gegevens die ik heb vergaard in het deskresearch-onderzoek naar de doelgroep in de leeftijd van 12 tot 18 jaar.
In het onderzoek kwam naar voren dat de gebruikers vooral gebruik maken van online bronnen bij het zoeken naar informatie. Ook wordt benoemd dat de oudste doelgroep de Bibliotheek kan gebruiken voor boekverslagen, presentaties en het leren voor autotheorie-examens. Dat laatste heb ik als uitgangspunt genomen voor deze persona, omdat de persona dan iemand is die weer voor het eerst sinds lange tijd gebruik gaat maken van de Bibliotheek.
Ontmoet Ilse, de persona die ik heb gemaakt voor de Bibliotheek om meer inzicht en empathie te krijgen in de eindgebruiker. Ilse helpt me om inzicht te krijgen in hoe de bieb ganger de Bibliotheek ervaart.
Customer journey
Nadat ik kennis had gemaakt met de persona Ilse en haar wat beter heb leren kennen heb ik een scenario opgezet waarin zij zich zou kunnen begeven. Dit heb ik uitgewerkt in een customer journey die alle mogelijke contactmomenten/touchpoints van de klantreis visualiseert van een gebruiker die voor het eerst (sinds lange tijd weer) naar de Bibliotheek gaat.
In mijn customer journey heb ik rekening ge- houden met zowel de aanloop naar, en de pe- riode nadat het boek wordt geleend. De custo- mer journey laat de ervaring van de klant zien. Welke touchpoints de klant allemaal tegenkomt. Deze helpen me inzicht te krijgen in hoe de bieb ganger de bibliotheek ervaart
Experience map
Maar hier houdt het niet op. Ik wil me inleven in de gebruiker. Weten wat zij voelt op elk moment van de customer journey. Ik wil weten waar de gebruiker enthousiast en blij van wordt. Maar ook waar user needs liggen waar de ervaring en emotie de keuzes heen sturen.
Om uiteindelijk keuzes willen beïnvloeden of ondersteunen heb ik een completer beeld nodig van de ervaringen van de gebruikers. Om een holistisch, cross channel overzicht te krijgen van wat de gebruiker doet, denkt en voelt bij bepaal- de touch points.
In de experience map maak ik duidelijk wat de gebruiker denkt voelt en doet bij alle touchpoints in de klantreis. Hierdoor wordt heel inzichtelijk hoe de gebruiker de bibliotheek op elke moment van de klantreis ervaart waardoor ik veel inzichten krijg waarmee ik de hoofdvraag kan beantwoorden.
Conclusie experience map
Uit deze experience map komt duidelijk naar voren dat gebruikers tegenwoordig een beeld van de Bibliotheek hebben die onvolledig is. De gebruiker wist bijvoorbeeld niet dat ze gratis lid kon zijn van de Bibliotheek, en werd verrast door de culturele evenementen die er worden gehouden.

Service blueprint
Service design is een holistisch proces waarin alle stakeholders door de gehele service actief worden betrokken bij het ontwerpproces. Om deze stakeholders in kaart te brengen maak ik gebruik van een service design blueprint waarin de klantreis van de gebruiker centraal staat. Ik heb naar aanleiding van de customer journey in kaart gebracht hoe de front-end en de back-end van deze klantreis er uit ziet, en hoe deze de klantreis ondersteunen.
De service design blueprint is een visualisatie vanuit het perspectief van de Bibliotheek en legt de relatie tussen de gebruiker, werknemers, processen en technologieën. Ook deze is onmisbaar in het onderzoek naar hoe de bieb ganger de bibliotheek ervaart. Hier- in wordt namelijk visueel gemaakt met welke onderdelen de gebruiker allemaal te maken krijgt, zowel aan de front stage als aan de back stage.
Elke laag heeft invloed op elkaar, als er dus iets in de backstage mis gaat kan dit grote gevolgen hebben op de ervaring van de gebruiker.
Respondenten
De gebruikers die ik gebruik tijdens mijn onderzoek om inzicht te krijgen in het gedrag van de bibliotheek gangers.
Screener
Om ons onderzoek zo gericht mogelijk te maken op de, zoals in de beschreven hoofdvraag, bieb ganger heb ik voordat ik op zoek ging naar respondenten voor de probestudy een screener gebruikt. In deze screener zijn de karakteristieken, het gedrag, gebruik van technologie, de expertise en attitudes opgenomen waar de respondent al dan niet aan moet voldoen. Hier- bij toetsen we dus de representativiteit van de doelgroep.
Knock-out criteria
De belangrijkste knock-out criteria zijn dat de respondenten afgelopen jaar minimaal vier keer naar een bibliotheek zijn geweest, en dat de respondenten van één of meerdere diensten van de bibliotheek gebruik maken.
Onder die diensten vallen bijvoorbeeld: Koffie drinken, cursussen volgen, evenementen bijwonen, boeken, dvd’s, cd’s, etc. lenen, studeren, internetten en printen.
Omdat ik onderzoek doe naar kansen op het gebied van het mobiele platform moet de gebruiker ook gebruik maken van een mobiele telefoon.
Divers
Bij het selecteren van respondenten is het belangrijk dat de respondenten binnen de doelgroep vallen, maar niet allemaal precies hetzelfde zijn. Op die manier kunnen we als ontwerpers een groter aantal soorten gebruikers van dienst zijn. Om die reden heb ik bij het selecteren van de respondenten gekeken naar verschillende karakteristieken waarin de respondenten verschillen van elkaar, maar tegelijkertijd heb ik erop gelet dat de respondenten nog steeds binnen de screener passen. Op deze manier zorgen we ervoor dat er genoeg diversiteit in het onderzoek zit. De deelnemers moeten een goede afspiegeling zijn van de verschillende achtergronden, posities en activiteiten.
Ik ben op zoek gegaan naar gebruikers die lid van de, of als medewerker of vrijwilliger betrokken zijn bij de bibliotheek. Verder ben ik op zoek gegaan naar gebruikers die biebfanaat zijn of sporadisch gebruik maken van de bibliotheek. Op deze manier creëren we diversiteit tussen de respondenten en krijgen we een groter draagvlak aan inzichten. Het is dus niet de bedoeling dat de respondenten én medewerker, én gebruiker moeten zijn, maar dat de respondenten een van de twee zijn om zo representatief te zijn aan de volledige breedte van de doelgroep.
Probestudie
Bij de probestudie maak ik gebruik van cultural probes en een co-creatie sessie om latente kennis bij de gebruiker naar boven te krijgen. Dit is kennis waarvan de gebruiker nog niet beseft dat hij die kennis heeft. De respondenten krijgen elk een probe kit mee naar huis waarin opdrachtjes zitten. Deze opdrachtjes duren vaak niet langer dan een kwartiertje en de respondent voert elke dag een opdrachtje uit. Na een week haal ik de probes weer op en neem ik een debrief interview af om het perspectief van de gebruiker beter te begrijpen.
Hoofdvraag en deelvragen
Hoofdvraag
Inzicht krijgen over hoe een bieb ganger de bibliotheek ervaart.
Deelvragen
- Waarom gaat de bieb ganger naar de bibliotheek?
- Waarom gaat de bieb ganger naar de bibliotheek en niet naar een andere locatie?
- Wat heeft de bibliotheek volgens de bieb ganger te bieden?
- Hoe ziet de ideale bibliotheek-ervaring eruit van de bieb ganger?
- Wat zou de bieb ganger veranderen aan de bibliotheek?
- Waar kan de bieb aan bijdragen in het dagelijks leven?
Doel
Het doel dat we met deze probestudie willen bereiken correleert met onze hoofdvraag en is om inzicht te krijgen in hoe een bieb ganger de Bibliotheek ervaart.
Doormiddel van interviews en observeren kunnen we de expliciete kennis en observatieve kennis achterhalen, maar de kennis waar het bij kansontwerp om draait ligt dieper. De tacit en latente kennis zit onder water en is niet zo makkelijk naar boven te krijgen. Een manier om deze kennis te achterhalen is doormiddel van cultural probes. Een cultural probe is een middel om andere menselijke culturen te leren kennen.
Probes debrief
De respondenten hebben op het moment dat ik de probe kits weer ophaalde een week lang kleine opdrachtjes uitgevoerd om ons als ontwerpers inzicht te geven over de Bibliotheek. Het nabespreken van de probestudie is ervoor bedoeld om de wereld beter te begrijpen via het perspectief van de eindgebruiker. Door (open) vragen te stellen krijg ik als ontwerper een stuk meer inzicht in de beleving, motivatie en ideeën van de respondent die ik niet had gekregen als ik de probes zonder interview mee terug had genomen.
Ik heb een gedeeltelijk gestructureerd interview afgenomen bij mijn respondenten. De vragen hadden we van tevoren al bedacht maar er was ruimte om door te vragen op punten waar verduidelijking nodig was.
Resultaten probestudie / wall analysis
Na het verzamelen van de cultural probes en het houden van de debrief interviews zaten we met veel ruwe data wat gestructureerd moest worden. We hebben dit gedaan door een wall analysis uit te voeren met alle inzichten die we uit de cultural probes en debriefing interviews hebben gehaald.
Service design doing is een iteratief proces. We hebben twee keer de wall analysis uitgevoerd (geïtereerd) om een zo compleet mogelijk beeld te krijgen van waar we met de co-creatie verder op kunnen gaan. We hebben alle inzichten geclusterd onder verschillende categorieën, en hier nadat we klaar waren nog een iteratie overheen gedaan.
Samenvatting resultaten probes
Uit de cultural probes is gebleken dat de respondenten privacy erg belangrijk vinden. Ook vinden de respondenten het fijn om zelfstandig en rustig te kunnen werken. De respondenten gebruiken de bibliotheek ook om samen af te spreken om samen te werken en om samen te ontspannen. Buiten studeren en lezen gebruiken de respondenten de bibliotheek om in rust te kunnen bellen, mensen te ontmoeten en naar culturele evenementen, lezingen en het taalhuis te gaan.
Co-creatie
Scope
Focus
De participanten
- Demi Kelder, 16 jaar, studeert en maakt huiswerk in de bibliotheek.
- Ib Awa, 18 jaar, gaat naar de bieb om boe- ken te lenen, huiswerk te maken, te bellen en om met mensen af te spreken.
- Marijn Pietersma, 23 jaar, studeert in de bibliotheek van de universiteit
- Cathelijne de Bruijn, 20 jaar, leent boeken bij de bibliotheek, maakt huiswerk of bereidt werk voor
- Ahmet Fatih Usta, 22 jaar, studeert in de bibliotheek
Planning co-creatie
02 Conceptstudie
Invalshoek 1

Trend onderzoek walking barcodes
Trend
Een trend is een ontwikkelingslijn, neiging en richting waarin iets neigt te bewegen en geeft weer hoe ontwikkeling zich beweegt.
Trends zijn er op drie niveaus: Macro, Meso en Micro. De trend die ik heb onderzocht is een Macro trend genaamd ‘Walking Barcodes’.
Walking barcodes
De trend Walking Barcodes staat uitgewerkt op https://trends.fjordnet.com/trends/walking- barcodes en snijdt het onderwerp aan dat onze lichamen onze handtekeningen worden die ons digitale en fysieke zelf samenvoegen doormiddel van gezichtsherkenning, lichaamstaal herkenning en andere fysieke kenmerken die ons kunnen identificeren en meten. Hierdoor kunnen diensten meer context aware worden dan ze al zijn door emoties te meten, persoonlijke content aan te bieden en snellere identificatie uit te voeren. Dit wordt nu al gedaan met bijvoorbeeld vingerafdruk- en gezichtsherkenning op telefoons in te zetten als verificatiemiddel waardoor de gebruiker zijn wachtwoord niet steeds hoeft in te voeren en er een meer seamless ervaring ontstaat.
Al deze diensten zijn alleen mogelijk met de juiste middelen die dat technisch mogelijk maken. 5G wordt daarom benoemd als een belangrijk middel die in de komende tijd uitgerold gaat worden. Met 5G is het mogelijk om sneller data uit te wisselen en hierdoor een seamless ervaring te creeeren.
De Bibliotheek
De onderdelen in de Bibliotheek waar veel mensen gebruik van maken zijn de werkplekken, computers en het lenen van boeken. De mensen die deze plekken gebruiken zijn gebruikers die een werkplek nodig hebben in de Bibliotheek, ondernemers die een plek nodig hebben om te vergaderen en projectgroepen die samen kunnen werken op een gedeelde werkplek.
Met deze informatie heb ik een aantal innovaties bedacht die de dienst van de Bibliotheek kunnen verreiken. Die innovaties zijn hiernaast in het ingevulde canvas te zien. Deze innovaties heb ik meegenomen in het bedenken van een concept op basis van de trend, en de gebruikersinzichten die ik heb verzameld bij de user study.
Context en concept

Invalshoek 2
Bij dit concept heb ik gebruik gemaakt van seductive interactions en persuative technologies en probeer ik de gebruiker over te halen samen te werken met anderen aan ieder hun eigen werk.
Context en concept


Concept storyboard
Conceptstudie 3
Met social interaction design (SXD) en Mechanics Dynamics en Aesthetics (MDA) probeer ik gebruikers samen te brengen waardoor ze elkaar kunnen motiveren en daarmee zichzelf kunnen verbeteren.
Context en concept















