ORflow in control.

C-touch applicatie: functionaliteit ontwikkeling – 2020

ORflow is het centrale overzichts- en bedieningssysteem voor in de operatiekamer dat zorg specialisten voorziet van juiste informatie in elke fase van het operatieproces.

In deze opdracht ontwerp ik de koppeling van ORflow aan het EPD dat de Sint Maartenskliniek gebruikt om alles vast te leggen wat tijdens de operatie (en daarbuiten) gebeurt met de patient.

01 Mijn rol

Bij het totstandkomen van de koppeling heb ik als interaction designer een cruciale rol gespeeld bij de ontwikkeling van de koppeling tussen ORflow en HiX. 

Vanuit de opdrachtformulering ben ik vanuit mijn rol gaat praten met verschillende stakeholders. In het begin vooral met mijn team en de opdrachtgever maar ook met de eindgebruiker. Verder heb ik Orflow leren kennen door het grondig te analyseren aan de hand van de 10 usability heuristieken van Jacob Nielsen. Dit is een krachtige methode om alle verschillende aspecten van een interactief product te doorgronden.

Tijdens mijn stageperiode heb ik de nieuwe functionaliteit van ORflow in control van A tot Z ontworpen in samenwerking met mijn collega interaction designer tevens product-owner Jens. Hierbij heb ik geschetst, gespard met collega’s, ontwerpen gemaakt in Sketch, weer geschetst, nog wat gespard met de opdrachtgever, geïtereerd, eindgebruikers gesproken, nog meer geïtereerd. Uiteindelijk heb ik een getest prototype opgeleverd en is mijn ontwerp geïmplementeerd in de software die nu draait, yeah! 

02 Why tho?

Ik ben blij dat je het vraagt. Een volledige case study wijden aan een product dat niet eens useful is klinkt niet erg productief. 

Een koppeling tussen ORflow en het EPD heeft een aantal waardevolle voordelen ten opzichte van een losse, read only applicatie. Hierin ligt ook het doel van de opdracht en de criteria waar het aan moet voldoen.

De reden dat hier een interaction designer aan te pas moet komen is dat dit een grote update is in een product dat al propvol belangrijke functionaliteiten zit. Deze nieuwe feature moet niet afleidend zijn en door de eindgebruiker doordat de eindgebruiker bezig is met een cruciale baan waar letterlijk levens op het spel staan.

Hiernaast vindt je de belangrijkste motivaties vanuit het ziekenhuis om dit te implementeren.

Safety by design
Tijdens de ingreep moeten bepaalde handeingen worden uitgevoerd voordat de medewerkers door mogen naar het volgende onderdeel. Deze controle zit niet in het EPD maar wel in ORflow. Er kan ook sneller worden gewerkt doordat bijvoorbeeld het afvinken van checklijsten maar één keer gedaan hoeft te worden en automatisch wordt ingevuldin het EPD systeem.
Certificeringen
Checks en protocollen worden vastgelegd zodat het ziekenhuis kan aantonen aan certificeringen te voldoen
Automatisering
Alle informatie moet worden vastgelegd volgens bepaalde protocollen. Dit werd eerder altijd handmatig overgetypt na de operatie met potentiële typfouten, onnauwkeurigheid en vergeten informatie tot gevolg. Verder kost dit onnodig veel tijd.
Registratielast verminderen
Minder typen en meer mensen helpen! Waarom dubbel werk doen?
Cognitieve belasting verminderen
Medewerkers van de operatiekamer hebben al zwaar werk maar het overtypen van lange formulieren vindt niemand leuk. Dit nemen we hiermee uit handen.
Previous
Next

De oude fasebalk vormt de basis voor de nieuwe versie

Hierin is te zien dat een operatie uit verschillende fases bestaat. Elke fase heeft zijn eigen stappen die doorlopen moeten worden.

03 Design criteria

  • ORflow schrijft data zoals timestamps en ingevulde checklijsten automatisch weg in het HiX die nu nog handmatig moeten worden ingevoerd.
  • Orflow ondersteunt de gebruiker in het operatieproces, er moet geen verwarring en onnodige frictie ontstaan waardoor de gebruiker vast kan lopen of wordt geremd in zijn werkzaamheden. Als dit het geval is gaat men het niet gebruiken omdat het het proces meer remt dan helpt.
  • Binnen ORflow moet er een ‘way back’ zijn wanneer een timestamp per ongeluk is geplaatst door de timestamp te verwijderen en opnieuw te kunnen plaatsen
  • Er moet feedback zijn dat een timestamp daadwerkelijk is geplaatst zodat hierover geen twijfel kan bestaan wat later alsnog in het EPD gecontroleerd moet worden.

Voordat ik ga schetsen en bedenken hoe de opdracht kan worden uitgevoerd zet ik eerst op een rijtje wat de ontwerpcriteria zijn. Het doel hiervan is om scherp te hebben waar de oplossing aan moet voldoen en daarop terug te kunnen vallen om het overzicht te bewaren.

Het helpt mij als ontwerper om methodisch te werk te gaan en het ontwerp later beter te kunnen presenteren aan de hand van deze punten. De design criteria zijn bij de briefing van de opdracht scherp geworden en hieronder beschreven.

04 Schetsen

Mijn doel is om ervoor te zorgen dat de gebruiker feedback krijgt over het feit dat een verwerking in het EPD is geweest, zonder dat de gebruiker wordt belet zijn werk goed te doen door afleidende interface elementen die de workflow aantasten.

Keuzemomenten door schetsen

05 Ontwerp

Mijn doel is om te onderzoeken hoe de interactie van het verwijderen van de timestamp het best kan worden weergegeven. De reden hiervoor is dat de operatie een protocol volgt waarin aan een volgende acties elkaar opvolgen. De verwijder-interactie zorgt voor een way back voor de gebruiker bij een timestamp die te vroeg is gezet. Hierop heb ik systematisch het ontwerp steeds verder ontwikkeld door eerst meerdere low-fidelity iteraties door te voeren, vervolgens mid-fidelity en als laatste een high-fidelity prototype op te leveren. Elk prototype is gepresenteerd aan de eindgebruiker welke daar vervolgens feedback op kon geven. Daarnaast hebben de gebruikers het prototype ook zelf gekregen om later nog te kunnen testen.

De conclusie die uit de iteraties kwam is dat de timestamps niet afleidend moeten zijn. Het is geen core-feature en mag dus niet opvallender zijn dan features die essentieel zijn voor het verloop van de operatie. Bij een happy flow zal de gebruiker hier niet naar kijken en is enkel feedback van belang, maar bij een fout moet men echter snel weten waar en hoe dit te herstellen is. Om niet teveel af te leiden is alleen de laatste gezette timestamp zichtbaar. Wel is het door middel van progressive disclosure mogelijk om een overzicht van alle timestamps te bekijken door op de timestamp in de fasebalk te tikken. De laatst gezette timestamp is de enige die verwijderd kan worden. Als er namelijk een paar stappen terug iets wordt verwijderd kan dit gevolgen hebben voor de andere fases. Daarom is het van belang dat de gebruiker alleen stapsgewijs terug kan. Het definitieve ontwerp van de nieuwe fasebalk is weergegeven in de afbeelding: Definitief timestamp ontwerp.

06 Low fidelity

Om tot het eindontwerp te komen heb ik veel verschillende iteraties doorlopen om aan de ontwerpcriteria te voldoen. Hieronder staan een aantal low fidelity ontwerpen waar ik mee ben begonnen.

Keuzemomenten low fidelity

07 Mid fidelity

Om tot het eindontwerp te komen heb ik veel verschillende iteraties doorlopen om aan de ontwerpcriteria te voldoen. Hieronder staan een aantal mid fidelity ontwerpen nav low fidelity en gebruikerssessies.

Keuzemomenten mid fidelity

08 Gebruikers input

De eindgebruikers zijn meerdere keren gesproken om feedback te kunnen krijgen van de gemaakte interactie ontwerpen. Deze gebruikers bestaan uit artsen, omloopmedewekers en per sessie zaten er hier ongeveer 5 tot 10 van in de meeting. Het doel hiervan is dat ik wilde weten of we nog op de juiste weg zaten, of het proces op de OK echt zo gebeurd zoals wij het in ORflow bedacht hebben en of we vaktermen en dergelijke goed hebben geïnterpreteerd. Hier hebben we dus ook gericht naar gevraagd. Hierdoor kan ik nog snel bijsturen wanneer blijkt dat iets niet kan of werkt op de manier waarop we het hebben ontworpen. We hebben hierbij gebruik gemaakt van semi-gestructureerde interviews en deze aan de hand van het prototype doorlopen. Elke vraag, onduidelijkheid of feedback heb ik meegenomen om vervolgens daarop weer iteraties door te voeren. Ook heb ik regelmatig om feedback gevraagd en hebben Jens en ik vaak gespard om tot conclusies te komen over onder andere kleuren, copy, vormen en iconen.
Het effect hiervan was dat ik doelgericht aanpassingen heb kunnen doorvoeren en kon bijsturen die direct als feedback waren genoemd in de gebruikerssessies.

09 High fidelity

Om tot het eindontwerp te komen heb ik veel verschillende iteraties doorlopen om aan de ontwerpcriteria te voldoen. Hieronder staan de high fidelity ontwerpen.

Keuzemomenten high fidelity

De laatste slag die ik heb geslagen voordat het ontwerp genoeg gevorderd was om aan de ontwikkelaars te geven. Er is een high fidelity prototype beschikbaar. Deze is echter niet openbaar. Maak een afspraak om deze in te kunnen zien.